Skip to main content

SHH Productions organiseert voor marketeers de lezing ‘Dichterbij een format voor een sterk merk’. Donderdag 26 september met Marieke Pijler in ‘De Rotterdam’. Toegang is gratis.

 

Digital formats gaan volgens recent onderzoek een steeds belangrijkere rol spelen in Content Marketing. We hebben het hier dan over formats waarmee kijkers op vaste momenten en in een herkenbare vorm geëntertaind, geïnspireerd of geëmotioneerd worden. Contentproducties in de stijl en kwaliteit zoals men die gewend is te zien op televisie of bij on-demand platformen als Netflix en VideoLand. Digital formats die volledig afgestemd zijn op de merkstrategie en waarmee de kijker in het hart geraakt wordt.

Anno 2019 wordt zo’n 28% van het budget voor videomarketing besteed aan vaste formats. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren verder groeit naar zo’n 32% van het budget. Tel daar bij op de algehele stijging van video in de totale communicatiemix. Video maakt immers snel de meeste indruk. Concludeer dan dat we het hier hebben over een serieuze game changer.

Twee op de vijf marketeers geven in recent onderzoek (van Online Video Monitor) aan de verwachting te hebben om binnen nu en drie jaar over een eigen corporate ‘videokanaal’ te beschikken. Of dat hiermee een ‘besloten’ omgeving bedoeld wordt (met eigen servers, eigen viewing-apps) of dat men hier spreekt van content dat nog steeds de vrije wereld in gaat over bestaande dragers zoals Instagram (IGTV), Facebook video en YouTube…daarover is het onderzoek niet duidelijk. Wij hebben daar wel een mening over.

Wij riepen het al eerder: merken moeten gaan leren denken en handelen als een ‘zender’ en hierbij serieuze investeringen willen plegen in eigen Digital Formats. Formats behoren tot de categorie die we hub-content noemen (volgens het 3H model). Het merk moet formats bieden die boeiend zijn voor de doelgroep. Formats waarvoor ze graag terug keren en waarvan ze meer willen zien. Ze vormen een lijmlaag tussen de meer commerciële of informatieve berichten waarmee het merk eigenlijk conversie wil drijven. Is dat nodig? Ja, absoluut! Een zender (of ‘merk’ zo u wilt) als RTL4 zou toch nooit kunnen bestaan als het alleen commercials uitzendt? Daar zijn programma’s voor nodig. Die trekken de kijker van het ene reclameblok naar het andere. Niemand wil alleen reclame zien, ook niet online. Denk daar maar eens over na bij het posten van uw volgende actiematige Hero video. Doe jij je fan hiermee een plezier of is dit noodzakelijk kwaad. Doseren is alles.

Merken moeten gaan nadenken over een uitgekiende programmering van hun ‘zender’ dat rekening houdt met een variëteit aan succesbepalende factoren. Denk hierbij aan bereik, kijkgedrag, sales doelstellingen, seizoenswerking, mogelijkheden tot inhaken op nationale gebeurtenissen, enzovoort.

Al met al staat een complexe klus voor marketeers te wachten waarbij zij, naast gedegen verstand van branding en online/offline marketing, ook geacht worden over het creatieve brein van bijvoorbeeld een format-baas als John de Mol te beschikken. Ergens houdt het op en moet je wellicht besluiten om voor de ontwikkeling van Digital Formats de externe expertise in te roepen. Bijvoorbeeld die van een producent met ervaring in het produceren van formats met een commerciële doelstelling. Helemaal fijn is het wanneer dit dan niet alleen bij papierwerk (een Format) blijft maar deze ook vakkundig gerealiseerd kan worden door diezelfde club.

Het begint allemaal bij branding (merkstrategie). Hoe wil jij dat mensen jouw merk ervaren? Welke associaties wil je dat ze maken met jouw merk? Het antwoord op die vragen vormen een belangrijk vertrekpunt bij het bedenken en schrijven van een Digital Format. Marieke Pijler van Brand Density helpt organisaties bij het bouwen aan een sterk merk. Ze geeft training en zij coacht marketeers. Marieke is recent verkozen tot ‘Rotterdamse zakenvrouw van het jaar 2019’ en is te boeken via Speakers Academy.

Op donderdag 26 september om 16:00 uur verzorgt Marieke Pijler bij SHH Productions een uiterst interessante lezing voor marketeers die meer willen leren over het werken aan ‘Formats voor een sterk merk’. Ze vertelt over de uitdagingen die er liggen, de mogelijkheden die er zijn en bespreekt succesverhalen van nationale- en internationale merken. We doen de deuren open om 15:30 en houden na afloop een netwerkborrel waarbij inzichten gedeeld kunnen worden met collega’s uit de business.

Het event vindt plaats in de grote opnamestudio van SHH Productions op de 26ste etage van ‘De Rotterdam’, toren Oost, Wilhelminakade 147 in Rotterdam. Uitzicht gegarandeerd. Er is een beperkt aantal zitplaatsen voor deze interessante lezing. Om uitgenodigd te worden voor deze lezing dient u zich in te schrijven via onderstaande link. Wij kijken er naar uit om marketing en branding experts uit diverse sectoren te mogen begroeten in studio 1 van SHH Productions.

Marcel van Buren | Producent

Registreer hier gratis

Leave a Reply