Skip to main content

Groei in online consumeren maar marktaandeel RTL stabiel

Het medialandschap is al enkele jaren drastisch aan het veranderen. Hoewel deze ontwikkelingen duidelijk voelbaar zijn is televisie als communicatiemiddel absoluut niet ten dode opgeschreven. Volgens de Mediamonitor 2017 (Commissariaat van de Media) heeft Bertelsmann, moederbedrijf van de Nederlandse RTL-zenders, in 2016 nagenoeg hetzelfde marktaandeel als in 2012, 24,3% in 2016 tegenover 24,4% in 2012.

Het is natuurlijk geen geheim dat er wel degelijk een dalende lijn te ontdekken valt in de kijkdichtheid en marktaandelen van de verschillende omroepen. Er is een verschuiving van passief televisiekijken naar het online consumeren. Steeds meer mensen willen beschikken over onlinemogelijkheden op hun ‘oude’ apparaten. Hierdoor is een stijging in het aantal gebruikers met een ‘connected tv’, van 17,3% in 2013 naar 36,7% in 2016.

Dit heeft allemaal met gemakzucht te maken. Men wil kijken wat hij wil, wanneer het hem uitkomt. Platformen als YouTube, Facebook en Instagram sluiten naadloos aan op deze behoefte, wat hun populariteit niet minder maakt. Vloggers en influencers veroveren ondertussen langzaam de harten van de consument.

De tijden van enkel televisie maken zijn voorbij en een nieuwe aanpak wordt gevraagd voor wie relevant wil blijven. Voor SHH Productions is het dan ook belangrijk om deze veranderingen te omarmen en actief een plek te veroveren in deze nieuwe markt. Zo produceren wij naast de ‘Ik BBQ voor jou’ uitzendingen op RTL4, in de toekomst ook een online variant om de verloren doelgroep terug te winnen. Het crossmediaal produceren van formats is een reactie op de constante cirkel waarin je je als marketeer wilt bevinden. Strategie bepalen, content produceren, distribueren, analyseren en vervolgens bijsturen in je gekozen strategie.

Waar iedereen zich stort op online videomarketing vereist dit echter veel meer inzicht dan een simpele ‘video maken en op YouTube zetten’. Het is dan ook een cruciaal onderdeel waarin klanten zich moeten laten adviseren en begeleiden. Heeft een programma online potentie? Hoe bereik je de gewenste doelgroep? Vragen waarbij het antwoord bijna dagelijks kan verschillen.

Cross-mediaal uitzenden is een kunst waar veel ruis kan ontstaan door een verkeerde aanpak. Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Voor onlinevideo formats assisteren wij graag met een breed scala aan kennis over inhoud, realisatie, distributie en promotie.

Voor meer informatie, neem contact op:

Marcel van Buren

SHH Productions
Wilhelminakade 147
3072AP ROTTERDAM
Tel: 010-4134579

Leave a Reply