Skip to main content

‘Wat ik altijd wilde worden’ beantwoordt een latente behoefte bij veel oudere televisiekijkers: het roer omgooien nu het nog kan. Dit zijn de resultaten en plannen.

In februari van 2020 zijn we van start gegaan met het uitzenden van het nieuwe format ‘Wat ik altijd wilde worden‘ bij RTL4. In dit programma wordt fitte en ambitieuze kandidaten van middelbare leeftijd de kans geboden een nieuw en kansrijk carrièrepad in te slaan. Zij zullen voor één dag een job ervaren die aansluit bij hun interesses en capaciteiten. Een functie waar ze mogelijk altijd al van droomden maar het nooit zijn gaan doen. Opleidingsniveau, gezinssituatie of samenloop van omstandigheden plaatsten onze kandidaten in een ander carrièrepad dan die van hun dromen. Nu ze boventallig zijn verklaard of actief een carrière-switch willen maken, is de tijd rijp om datgeen te gaan beproeven dat echt bij ze past.   

De groep ‘ervaren krachten’ is zeer interessant voor werkgever. Ze hebben tijdens hun carrière immers veel ervaring opgedaan en geleerd. Ze beschikken over bruikbare bagage. Deze werknemers staan bekend om hun loyaliteit, betrokkenheid en laag ziekteverzuim. Ze zijn daarmee dus interessant voor bedrijven die tekorten zien ontstaan of een andere mix in het personeelsbestand willen aanbrengen. 

‘Wat ik altijd wilde worden’ is een format van SHH Productions. Het programma brengt ervaren krachten in verbinding met werkgevers. Het idee voor dit programma is begin 2019 ontstaan. Het format wordt gepresenteerd door Jochem van Gelder. Jochem is bekend geworden met ‘Willem Wever’ en ‘Praatjesmakers’ en presenteert nu diverse SHH formules zoals ‘Later als ik Groot ben’. Daarnaast is Jochem veelvuldig te zien bij RTL5 en Omroep Gelderland. De keuze voor Jochem als presentator van dit format is vanwege zijn empatisch vermogen, zijn humor, zijn stijl van interviewen én de aansluiting bij de primaire doelgroep van het programma.

Hoofdsponsoren Actief Werkt (uitzendbureau) en ‘vraag het Jochem’ Skillstown (online opleider voor professionals) hebben de eerste editie mede mogelijk gemaakt. We zijn er trots op een serie van 8 afleveringen te hebben mogen produceren. En wat zijn ze leuk en afwisselend geworden. Onze dank gaat uit naar alle bijdragers aan deze editie.

DIT BETEKENEN WE VOOR KANDIDATEN

Op basis van vele aanmeldingen voor het programma hebben we 16 kandidaten geselecteerd. Twee per aflevering. Kandidaten zijn door de redactie van het programma uitgebreid gescreend. Ook hebben ze een competenties- en vaardighedentest afgelegd. Op basis hiervan zijn ze een dagje ondergedompeld in een functie die mogelijk bij ze zou kunnen passen. Zo mocht voormalig secretaresse Miriam meehelpen bij een uitvaart van Monuta. Ze was zeer onder de indruk en het bleek dé droombaan. Miriam is druk bezig franchisenemer te worden bij deze organisatie. Wendy (45) was jarenlang werkzaam als HR manager en bezat een eigen zaak. Toch kon ze nooit helemaal haar ei in kwijt. “Mensen op het rechte pad brengen en houden, is wat mij voldoening geeft”, zei ze tijdens haar gesprek met de redactie. De keuze om Wendy een dagje mee te laten lopen in een jeugdzorg instelling van Horizon was dus snel gemaakt. Hier zitten tieners die op het verkeerde pad terecht zijn gekomen. Het werd een uitdagende dag waarin de emoties soms hoog opliepen. “Je moet heel sterk in je schoenen staan en verbaal een hoop slikken. Ik ga hier serieus over nadenken”, was haar eerste reactie na afloop van haar werkdag. Oud postkamer medewerker Joop dompelden we onder bij een carwash. Het was een leuke ervaring maar bleek niet helemaal zijn ding. Recent liet hij ons in een videoboodschap weten, gemotiveerd door ‘Wat ik altijd wilde worden’ wel een andere toffe job te hebben gevonden. De ervaring die wij Joop hebben geboden heeft hem enorm gemotiveerd om het vizier open te zetten. En dat krijgen we ook terug van kijkers van het programma.

Hovenier, apothekersassistente, botenbouwer, vrachtwagenchauffeur….we zagen het allemaal voorbij komen in de eerste serie. We zijn dankbaar voor de bedrijven en instellingen die zowel inhoudelijk als financieel hieraan hun bijdragen hebben geleverd.

Bij de kijkers van RTL4 is het programma niet onopgemerkt gebleven. Ruim 2 miljoen mensen zagen het programma tot nu toe. Dat is het lineaire (televisie) bereik, gemeten door SKO, exclusief online terugkijken via RTL-XL. Dit komt neer op een respectabel gemiddelde van 250.000 kijkers per aflevering. De zaterdagmiddag 17:00 uur (voor de hoofduitzending) en zondagmorgen 11:00 uur (voor eerste herhaling) blijken daarmee nog steeds interessante momenten te zijn in het betreffende seizoen. De programma website is omstreeks 20.000 keer bekeken in de eerste uitzendperiode. Het format wordt in de zomermaanden van 2020 extra herhaald als gevolg van het opschuiven van veel televisieproducties door de coronacrisis.

‘WAT IK ALTIJD WILDE WORDEN’ NU RELEVANTER DAN OOIT

Meer dan ooit komen mensen noodgewongen op straat te staan als gevolg van de huidige crisis. Nimmer dachten mensen zo hard na over hun bestaan op aarde, over hun toekomst. Mensen worden zich steeds bewuster van het feit dat het belangrijk is om vooral datgeen te doen dat je blij maakt. Dat hou je het langst vol. De wereld verandert in rap tempo. De digitalisering gaat nu in rap tempo. Oude banen vervallen. Nieuwe ontstaan. Meebewegen, durven veranderen en nieuwe ervaringen opdoen zijn voor de groep oudere werknemers evident om niet volledige stil te komen staan. Dat is de kern van de boodschap die uitgaat van ‘Wat ik altijd wilde worden’.

Het barst in dit land van het ervaren talent dat nog heel graag wil en kan. Dit talent moet geholpen worden met het verkondigen van hun verhaal. Dat zijn ze niet gewend. Ze moet afstappen van een CV dat bol staat van ‘wat ik heb gedaan’ naar het maken van een verhaal dat gaat over ‘wat ik in de toekomst kan betekenen voor je’. Ze moet (digitaal) bijleren of zelfs compleet omscholen. Ze moet ervaren wat er nog meer te koop is in de wereld dan dat ene baantje waar ze al jaren in zijn blijven hangen.

Het programma was mogelijk nog nooit zó relevant als nu.

TWEEDE SEIZOEN VOOR NAJAAR 2020

Om aan dat proces een bijdrage te leveren willen wij in het voorjaar van 2021 terugkeren met een tweede serie van ‘Wat ik altijd wilde worden’. We hebben in overleg met RTL Nederland hiervoor wederom een mooie reeks uitzendmomenten vastgelegd. De zaterdagmiddag 17:00 uur (vanaf eind januari 2021) vormt daarbij, onder voorbehoud van financiering, de kern. Wij gaan over onze ambitie het gesprek aan mogelijke programmapartners en we roepen hierbij alle HR-managers van het land op na te denken over het inzetten van deze vorm van arbeidscommunicatie.

Op dit YouTube kanaal of hieronder kun je alle afleveringen van seizoen 1 nog eens bekijken. Hoe leuk zou het zijn als Jochem van Gelder in het najaar bij jou op de stoep staat met een kandidaat en je op deze sympathieke wijze een blik in jouw keuken gunt. Voor vragen en opmerkingen hierover neem je contact op met producent SHH Productions op 010-4134579.

Tot ziens aan boord van “Wat ik altijd wilde worden’.

Leave a Reply