Skip to main content

Event organisatoren en opleiders zoeken massaal hun uitvlucht bij (live) uitzendingen via Internet

Door alle maatregelen die van kracht zijn als gevolg van COVID-19 zijn veel geplande evenementen voor 2020 op de tocht komen te staan. De evenementenindustrie krijgt flinke klappen te verduren. Want hoe kun je nog geld verdienen met een fysiek evenement wanneer je met een beperkt aantal personen bij elkaar mag komen? Wat doe je als het luchtruim op slot zit? Hoe ga je om met de angst onder mensen om de drukte op te zoeken? De oplossing zal gevonden moeten worden in het digitale pad. Deels of volledig.

Een congres, seminar of Live event (met talkshow) kun je prima online aanbieden. We noemen dat dan een webcast. En doe je dat via een besloten webinar-achtige omgeving dan kun je daar gewoon een entreeprijs voor vragen. Organiseer je een event als loyalty-instrument of wil je massa bereiken, dan doe je wellicht verstandig aan uitzenden via social media platformen. Het is goed om de opties even goed naast elkaar te leggen.

Gelukkig kiezen veel opdrachtgevers ervoor om hun zorgvuldig opgebouwde brand niet te grabbel te gooien door met verbleekte gezichten voor een webcam in slecht decor plaats te nemen. Ze halen er professionals bij die voor een fatsoenlijk plaatje kunnen zorgen. Die ze waar nodig kunnen helpen met de webcast zelf. Ze organiseren het event vanuit een studio of halen de juiste AV-faciliteiten naar een reeds geboekte locatie (waar mogelijk ook live publiek aanwezig gaat zijn). Wij zijn er trots op een groot aantal merken in de komende tijd te mogen helpen met het invullen van hun webcast uitdagingen.

Ook opleiders zijn in hoog tempo aan het omklappen naar digitaal. Reden we vroeger vanuit alle uithoeken van het land naar een duf hotelletje om een klassikale training te volgen; nu gaat dat even niet. De vraag is: will it ever come back? We zullen de huzarensalade en kroket bij de lunch uiteraard missen. Als COVID-19 ons één ding heeft geleerd dan is het wel dat we net een beetje zuiniger mogen zijn op Moeder Aarde. Thuiswerken is en blijft voorlopig het advies. Kennis moet dus op een andere manier gedeeld worden.

Dan kan pre-recorded (als we vooral willen zenden) of live in een webcast (wanneer interactie met de cursisten belangrijk is). Ook dan heb je weer de keuze tussen kwaliteit aanbrengen met de hulp van een ervaren partner versus de ‘quick and dirty’ methode. We zien het helaas vaak gebeuren: slecht beeld, slecht geluid en knulligheid ten top. Daarmee neem je als opleider je cursist waarschijnlijk niet heel serieus.

Voor een aantal partijen verzorgen wij de opnames of live-uitzendingen van digitale trainingen. Dat doen we vanuit een van onze opnamestudio’s in een professioneel decor. Dat decor kan aangepast worden aan de branding van het merk (of cursus). De presentator kan hierbij gebruik maken van een autocue systeem waarop de teksten gepresenteerd worden voor de lens van de camera. Het talent houdt hiermee oogcontact met de kijkers en hoeft dus niet alle teksten uit het hoofd te leren. Moeten er filmpjes of animaties worden gemaakt om het cursusmateriaal compleet te krijgen? Give that to us.

De komende tijd gaan wij ‘gratis’ onze kennis verrijken door heel goed op te letten wat de verschillende opdrachtgevers te vertellen hebben aan hun cursisten. Als jij wilt weten hoe wij jouw business kunnen ondersteunen met een webcast, livestream of livecast, laat dan een boodschap voor ons achter via het contactformulier en dan hangen we snel aan de bel.

Marcel van Buren (Producent)
SHH Productions

Leave a Reply