Jouw webcast produceren als een online DWDD of RTL Boulevard. Je moet het maar durven.

___

Als je een webcast serieus en goed aanpakt, kun jij je eigen ‘’De Wereld draait door”, ‘’Even tot hier’’ of ‘’RTL Boulevard’’ ervan maken. Hoe? Door een webcast productie serieus te nemen en ervaring uit de televisiebranche erbij te betrekken. Dat kost geen vermogen. Dat levert iets moois op.

___

Door de huidige coronaregels zijn grote bijeenkomsten in het bedrijfsleven niet mogelijk of op zijn minst uitdagend. Uiteraard prevaleert in het zakenleven, ondanks het feit dat digitale opties al jaren bestaan, het fysieke contact met prospects of klanten. Dat zal voorlopig nog wel uitdagend blijven en zo mogelijk niet kunnen. Het kan een groot bedrijfsrisico zijn om op die ‘fysieke’ mogelijkheden te lang te wachten en nu niet alvast hybride te denken.

Een oplossing is om de boodschap digitaal over te brengen via een webcast (livestream). Tot zover hopelijk niks nieuws.

Maar wat velen zich nog niet goed realiseren is: een webcast kan in sommige gevallen zelfs een betere (efficiëntere) manier zijn om je boodschap aan de desbetreffende doelgroep te vertellen. De effectiviteit van een webcast zit hem namelijk vooral in een professionele aanpak ervan en het bij voorkeur overtreffen van de verwachtingen van de kijkers. Daarbij komt: geen reiskosten, geen dure zaaltjes, geen catering, geen overnachtingen. Tel uit je winst.

Kunnen we online de aandacht wel goed vasthouden?

Om die vraag te beantwoorden, neem ik je even mee naar tv-land. Sinds begin jaren ‘90 kijken er nog steeds miljoenen mensen televisie. Ondanks de opkomst van on-demand streamingsdiensten en YouTube blijven vooral actualiteitenprogramma’s, live-evenementen (zoals sport) en entertainment structureel veel kijkers trekken. Dat zit hem uiteraard in zaken als ‘urgentie’ en ‘actualiteit’ maar dat is niet het enige wat programma’s als ‘De wereld draait door’ een succes maakte. Dat zit hem namelijk ook in de technische aanpak. Denk aan zorgvuldig bepaald decor, het camerawerk, de regievoering en gebruikte vormgeving.

Het succes wordt bovenal bepaald door het pakpapier waarin de boodschap wordt gewikkeld. Denk aan een vlotte line-up van DWDD bestaande uit korte gesprekken, livemuziek en andere vormen van entertainment (wie herinnert zich ‘Willy’ niet?). Het programma verveelde nimmer en kon daarom keer op keer rekenen op een enthousiaste, betrokken menigte.

Iets wat we bij vergaderingen of zakelijke bijeenkomsten toch eigenlijk ook allemaal willen? Iedereen kent wel sessies waarvan je achteraf dacht: “Wat was nu concreet de boodschap? Dit duurde een eeuwigheid!”. De aandacht verliezen is heel menselijk en dat gebeurt zeer snel wanneer de gekozen vorm saai is. Zeker wanneer het een webcast (livestream) betreft. De aandacht moet namelijk steeds blijven uitgaan naar het beeldscherm en niet naar de kinderen, de postbode of de was.

Maar als je dezelfde boodschap tot je krijgt in een kort en bondig interview of uitleg met wisselende perspectieven worden de hersenen veel meer geprikkeld om de aandacht erbij te houden. Net als op televisie in DWDD. Een uitzending was voorbij voordat je er erg in had.

Het gebruik van graphics, bumpers, korte video’s, muziekjes, een live kruisgesprekje met iemand op locatie of andere vormen van typische televisie ‘toeters en bellen’ kunnen enorm helpen bij het maken van een webcast (livestream) uitzending waarover wordt gesproken. Think TV. Laat ervaring in dit werkveld over de schouders meekijken of de regie erover voeren.

Moeten ook wij nu aan webcast doen? Of wachten we liever tot COVID-19 is overgewaaid?

Er worden momenteel een hoop opties genomen door partijen op onze kant-en-klare webcast studio of voor het bouwen van een set op locatie. Men ‘kijkt het nog even aan’ en hoopt stiekem dat Rutte of de Jonge verlossende woorden zullen uitspreken bij een volgende persconferentie. Boudewijn de Groot bezong het in 1966 al zo mooi: “Welterusten, meneer de President”.

Wij zien webcast (livestream) uitzendingen van grootse bedrijfsevenementen namelijk niet als een tijdelijk fenomeen maar iets dat blijft. Webcasting is een manier van kennisoverdracht waarmee eventorganisatoren extra revenu kunnen maken bovenop de verkoop van normale tickets. Het is een vorm van communicatie die marketeers en brand manager breed omarmen als onderdeel van de content marketingmix voor de komende tijd.

Een belangrijk bijkomend voordeel van een webcast (livestream) uitzending is dat de camera jou als kijker altijd het beste beeld en perspectief geeft. Bij een fysiek congres, seminar of productintroductie kan immers niet iedereen op de eerste rang zitten. Door middel van de juiste cameravoering (en geluid) kan de boodschap en emotie van de spreker(s) prima online worden overgedragen. Die USP wordt nog wel eens vergeten. Mensen zijn bereid om voor online deelname te betalen of worden door reisbeperkingen of duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven gedwongen andere keuzes te maken. Onderschat dit niet. COVID-19 roeien we hopelijk op een dag volledig uit. De veranderde mindset en prioriteiten van mensen verandert daarmee waarschijnlijk voorlopig niet. Plan en handel nu, voordat de buurman je een streepje voor is en je naast het spreekwoordelijke potje plast.

OK, ik kan dus beter meebewegen. Maar hoe zit dat dan met de interactie en sales?

Dat je ten opzichte van een fysieke bijeenkomst bij een webcast (livestream) alle mogelijke interactie mist en dús alleen maar zendt, is zeker niet waar. Ga zelf maar eens na of jij als kijker het publiek gemist hebt bij de televisie-uitzendingen van ‘’Even tot hier’’ van BNNVARA. In dat programma is er via ZOOM direct contact met het kijkerspubliek. Ze spelen met elkaar een quiz. In dit geval door antwoord te geven met gekleurde voorwerpen die ze voor de webcam moeten houden. Op die manier wordt het publiek actief betrokken bij de uitzending. Dat kan dus ook bij een webcast (livestream) uitzending. Wees creatief. Bekijk hier de uitzending waaraan we refereren.

Ook bieden veel ‘standaard’ webinar- of videoconference-applicaties zoals ZOOM de mogelijkheid om break-out sessies te houden. Op die manier plaats je kleinere clubjes mensen digitaal bij elkaar voor een serieuze verdieping of een luchtige kennismaking. Je haalt ze met één druk op de knop weer terug naar de hoofduitzending. Ding-dong. “De voorstelling wordt over 5 minuten hervat”. Het effect hiervan is niet heel veel anders dan bij de inloop- of koffiepauzegesprekjes in dat fijne zaaltje of mooie theater dat voor de gelegenheid werd gehuurd.

Een stemronde houden en de uitslag hiervan actueel in kaart brengen doet het ook altijd goed voor de sfeer. Mensen willen graag gehoord worden. Het is eenvoudig op te lossen binnen de meeste webinar applicaties of met tools als Mentimeter. Een goede presentator (moderator) maakt dit moment een beetje extra spannend a la ‘Herman de scherm-man’ van het NOS Journaal bij de verkiezingen.

En vergeet niet: je weet bij een webcast uitzending meestal precies wie er hebben gekeken (mits je voor een openbare uitzending kiest). De meeste applicaties geven je redelijk gedetailleerde statistieken, een kopie van de chat, etc. Tijdens de uitzending kun je ‘call to actions’ plaatsen (bijv. download nu deze whitepaper), een questionnaire geeft je mogelijkheden om een 1:1 vervolggesprek of demo te initiëren, enzovoort. Zie een webcast (livestream) uitzending dan ook als stap 1 van een sales funnel.

Toon karakter in een webcast uitzending. Durf te doen. Ook intern.

 Durf een RTL Boulevard sausje te leggen over je volgende online bedrijfsupdate of aandeelhoudersvergadering. Toon met pakkende presentatie-teksten, prikkelende gesprekjes, goede in-start video’s en vormgeving duidelijk karakter (= branding). Voorkom een ellendig lange bijeenkomst en nul afwisseling in sprekers of shots. Het publiek haakt af. En denk nu niet ‘Ach, het is maar intern’. Medewerkers zijn jouw merk-ambassadeurs. Ook die scheep je niet af met een keukentafel productie.

Televisieprogramma’s worden van oudsher gemaakt om de kijker te informeren, te entertainen en te binden (aan de zender of omroep). In het geval van een commerciële televisiezender (met winstoogmerk) geldt zelfs: programma’s zijn er om de kijker van reclameblok naar reclameblok te tillen. Want in die reclameblokken wordt conversie gedreven (voor de adverteerder) en zit de echte ‘bread and butter’.

Onze visie is: Online ben jij als merk ‘de zender’ en ‘de adverteerder’ in één. Als marketeer of brand manager, opererend in een digitale wereld waarin content King is, moet jij jouw merk echt als ‘zender’ gaan beschouwen en jouw producties het karakter meegeven dat past bij de identiteit van het merk. Je zult moeten durven investeren in kwalitatieve content (formats) waarmee je klanten bindt, vasthoudt en waarmee je credits verzamelt voor het (bij tijd en wijle) verspreiden van de meer commerciële, conversiegerichte boodschappen.

Hulp nodig op dit vlak? Met advies, een creatief concept en technische webcast studio faciliteiten helpen wij jou graag. Bel of mail met een van de auteurs van deze blog.

Roy Treurniet – Regisseur (06-53429969, roy@studiohogeheren.nl)

Marcel van Buren – Producent (06-83696645, marcel@studiohogeheren.nl)

Leave a Reply