Skip to main content

Investeren in de Toekomst: Vroegtijdige Kennismaking met Beroepen via ‘Later als ik Groot ben’

 

Als producent van SHH Productions, een Rotterdams mediaproductie bedrijf, is het mijn dagelijkse missie om de kracht van ons format ‘Later als ik Groot ben’ te benadrukken als een unieke kans voor bedrijven, brancheverenigingen en opleiders om de toekomst van hun vakgebied te beïnvloeden. Dit kunnen ze doen door kinderen op jonge leeftijd te enthousiasmeren met een enthousiaste blik in de keuken dat door veel kinderen tegelijk beleefd kan worden. Met ondertussen meer dan 130 geproduceerde afleveringen zijn we lekker bezig maar nog lang niet klaar.

Want in een tijd waarin veel sectoren worstelen met een schrijnend tekort aan gekwalificeerd personeel, is het van cruciaal belang dat bedrijven proactief blijven bijdragen aan het vormgeven van de volgende generatie professionals. ‘Later als ik Groot ben’ is een platform dat deuren opent voor bedrijven, brancheverenigingen, scholen en opleiders om hun vakgebied te presenteren aan kinderen in de leeftijdscategorie 9 tot 13 jaar.

De kern van ‘Later als ik Groot ben’ is dat kinderen gedurende één dag de kans krijgen om hun droombaan te beleven. Ervaren presentatoren Jochem van Gelder en Rein van Duivenboden gaan afwisselend met ze op pad en steken daarbij de handen uit de mouwen. Een dagje snuffelen aan een vak is niet alleen een boeiende ervaring voor de jonge kandidaten zelf; het levert deelnemende bedrijven, sectoren en (vak)opleiders unieke content op dat zeer goed past in pre-recruitment strategie.

Een Kritiek Punt: Tekort aan praktische geschoolden en vergrijzing

Het huidige tekort aan gekwalificeerd personeel, vooral in de praktische beroepen op VMBO- en MBO-niveau, heeft een domino-effect op bedrijven en sectoren. Hierdoor kunnen bedrijven minder opdrachten aannemen en lopen projecten vertraging op. Het piept en het kraakt momenteel fors in de bouw, de installatietechniek, de utiliteitsbouw, energievoorziening en meer. Het zal mij niets verbazen als belangrijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en klimaat niet worden gehaald als gevolg van het tekort aan handjes. Want wie monteert straks die windturbine op zee, sluit dat zonnepaneeltje aan of weet feitelijk hoe een huis geïsoleerd moet worden?

Steeds minder kinderen kiezen voor het VMBO of een mbo-opleiding. Dat percentage is de afgelopen 10 jaar al met 3 procent gedaald. En met een toenemende vergrijzing wordt het duidelijk dat er dringend actie moet worden ondernomen als we onze toekomst een lol willen doen. Wij zetten deze gedachte momenteel kracht bij met een tijdelijke billboard campagne van Go-VMBO op de komende afleveringen.

Go VMBO bij Later als ik Groot ben

De Rol van ‘Later als ik Groot ben’ als Pre-recruitment Tool

We zagen de afgelopen tijd bedrijven vooral veel doen aan recruitment. Het aantal ‘werken bij’ pagina’s bereikte recordhoogte. Hele afdelingen hielden zich bezig met het boeien en binden van nieuwe medewerkers. Het kon niet op. Wat we nu horen is dat het besef begint door te dringen dat het in een leger wordende vijver steeds lastiger vissen wordt. Je kunt het aas niet steeds groter maken want ook dat moet ergens terugverdiend worden. De focus moet veel meer naar de voorkant. Naar de nieuwe generatie die nu in de schoolbanken zit.

Die groep kun je nu al laten zien en voelen hoe het is om in jouw vakgebied te werken. Die kun je nu vertellen dat het helemaal prima is als je met je hart en je handen werkt. We hoeven niet allemaal een doorgeleerde professor in de ik-weet-niet-wat-kunde worden.

Hoe bereik je die zeer jonge generatie? Door de scholen in te trekken of ze in groepjes naar je bedrijf of beurs te laten komen. Superleuk maar tamelijk bewerkelijk, weten we uit ervaring. Een makkelijk alternatief is door boeiende content te maken dat geschikt is voor het device waar ze op jonge leeftijd zo’n 2-3 uur per dag naar staren: de mobiele telefoon. En daarop zijn applicaties als YouTube en TikTok veruit het meest populair. En laten we nu precies in die sweet-spot zitten met ‘Later als ik Groot ben’. We zijn er met een YouTube kanaal, op sociale media, een website en met een jaarlijks event.

Met deze video krijg je een korte blik achter de schermen bij een opname van ‘Later als ik Groot ben’. In dit geval de dag van Katja die ervan droomt om later in een attractiepark te gaan worden.

Een veilige haven voor pre-recruitment professionals

Het is uiteraard prediken voor eigen parochie, maar ik verkoop geen praatjes voor de vaart als ik zeg dat ‘Later als ik Groot ben’ een gespreid bedje is waar je als bedrijf, branchevereniging of (vak)opleider zo in kunt stappen zonder je daarbij zorgen te hoeven maken over zaken als inhoud, vorm, tone-of-voice en bereik. Daar is allemaal over nagedacht. Sponsoren worden begeleid door ervaren mediaprofessionals die onder toezicht opereren. We doorlopen een zorgvuldig proces van afstemmen. Er gaat niets rond dat je als organisatie niet zou willen. Hoe anders is dat bij Influencers die zich ook massaal op de recruitmentmarkt hebben gestort? Precies weten wat onze werkwijze hierin is? Da’s te veel voor hier; dat vertel ik of een collega je graag in een vrijblijvende oriëntatie.

Waarom nu Investeren in de Toekomst?

Bedrijven, brancheverenigingen en opleiders hebben een gedeeld belang bij het investeren in de toekomstige arbeidsmarkt. Door vroegtijdig de interesse van kinderen te wekken, vergroten ze de kans op een bredere instroom in diverse vakgebieden. Dit heeft niet alleen voordelen voor de bedrijven zelf, maar draagt ook bij aan de economische groei en stabiliteit op lange termijn.

Oproep tot Actie: Word ook Sponsor van ‘Later als ik Groot ben’

Deze blog is niet alleen een pleidooi voor de waarde van vroegtijdige kennismaking met beroepen, maar zeker ook een uitnodiging aan bedrijven, brancheverenigingen en opleiders om actief deel te nemen aan ons proces. Om samen met ons te werken aan een zo’n breed mogelijk perspectief voor al die jongens en meiden die het nu nog niet zo goed weten wat ze later willen worden of simpelweg de bevestiging zoeken.

Word sponsor van een aflevering (of meer) van ‘Later als ik Groot ben’ en leg de focus op uw specifieke beroep of beroepsgroep bij de medewerkers van de toekomst. Pre-recruitment. Dit is niet alleen een kans om het bedrijf of merk nu in de schijnwerpers te zetten, maar ook om een blijvende indruk achter te laten bij de toekomstige generatie professionals.

Laat ons weten waarmee we jou kunnen helpen.

Marcel van Buren | Producent