Skip to main content

Hoe je op ludieke wijze juridische dienstverlening onder de aandacht brengt bij een groot publiek.

MKBrecht en SHH Productions doen het met Harry de Contractklungel.

 

In het voorjaar van 2021 werd ons gevraagd of wij toevallig ook commercials maken. We zeggen niet graag nee tegen projecten die wellicht op eerste gezicht een beetje uitdagend lijken. Dat is niet heel Rotterdams. Ja toch, niet dan? En dus grepen we deze mooie kans met beide handen aan. Stap 1: een brainstorm sessie met opdrachtgever (oprichter Denian Wielhouwer) en het creatieve team van SHH.

MKBrecht, de naam doet het al vermoeden…iets met contracten voor het MKB. Hoe maak je dat sexy? Hoe breng je dat onder de aandacht van het grote publiek? Hoe zorg je ervoor dat je met jouw dienstverlening opvalt in die grote, grijze massa die zo kenmerkend is voor juridische zaken?. Daar is eigenlijk maar één instrument voor geschikt, en dat is humor. De makers van de commercials voor Centraal Beheer weten dat maar al te goed met hun ‘Even Apeldoorn bellen’.

We willen met een serie commercials (of VideoAds) typische valkuilen laten zien waarin overijverige en gemotiveerde ondernemers – want dat zijn ze in de regel – eenvoudig kunnen lopen. Maar dan een beetje uitvergroot…want het moet wel fun zijn om naar te kijken. Als snel ontstond het basisidee voor scenario 1: klusser Harry die een voor hem veel te prestigieus project aanneemt, de specificaties van de klant verkeerd verstaat, blindelings een contract tekent en daarmee zichzelf behoorlijk in de nesten werkt. En dan ga je schrijven. Te veel schrijven. Opdrachtgevers willen natuurlijk alles verkopen en benadrukken maar tijd is geld. En dat geldt zeker als de commercial niet alleen online verspreid gaat worden maar ook geschikt moet zijn voor televisie en je daaraan niet failliet wilt gaan. Schrappen, herformuleren, met de stopwatch in de hand teksten timen, de mening van anderen nog eens aanhoren, etc. Een mooi iteratief proces dat je eindelijk brengt tot de finale versie van wat we dan het script noemen.

In de uitvoer van de commercial zijn we fantastisch geholpen door Hans Groenendijk. Regisseur en voormalig directeur van o.a. het 48 Hour Filmfestival. Hij heeft allereerst de casting van de acteurs op zich genomen. We hoefden niet heel lang na te denken na het zien van de showreel van acteur Duncan Meijering; dit is klusser Harry ten voeten uit. Niks aan veranderen aan die man!

Voor de rol van overhaaste projectontwikkelaar is acteur Bram Legerstee gecast. Naast acteurs heb je uiteraard ook geschikte opnamelocaties nodig. En ook dat hebben we op zijn Rotterdams(t) opgelost: familie en vrienden inschakelen en voor je het weet sta je met de hele handel te filmen in de straat van ouders en gebruik je het vervallen schuurtje van een kennis.

Op technisch vlak zijn kosten noch moeite gespaard. Dikke spots stonden in de set om zelfs bij grauwe weercondities (regenachtig najaarsweer) een optimaal resultaat te krijgen. En dat zie je terug in het plaatje. Belichting is altijd zo’n post waar opdrachtgevers (of producers) als eerste het mes willen zetten als het budgettair wat krap lijkt te worden. Toch is het super elementair voor de uitstraling van de productie en moet hierin zo min als mogelijk concessies worden gedaan.

En dan dat huis…dat moest groen. Het behoeft hopelijk geen uitleg dat we dat digitaal hebben opgelost in post-production. We kijken hier naar het betere After Effects werk. Want een spot opnemen bij de buren is mooi…maar we moeten daarvoor niet na afloop bij MKBrecht langs moeten voor een geschilletje met de eigenaar. Ondanks dat de beelden anders doen vermoeden, is hier geen verf bij aan te pas gekomen.

Het behoeft weinig uitleg dat we trots zijn op het resultaat. Iedereen die hieraan zijn of haar bijdrage heeft geleverd: onwijs bedankt! En dikke kudo’s aan MKBrecht die ons het vertrouwen heeft gegeven om hier iets moois van te maken. We hopen dat deze commercial haar vruchten zal afwerpen en we dus snel mogen bouwen aan een vervolg van deze serie. Ideeën zat.

Meer informatie
Is jouw merk ook toe aan een commercial of VideoAd? Wil je het creatieve proces, technische realisatie en wellicht zelfs de inkoop van zendtijd via één adres oplossen? Heb jij geen portemonnee voor Hilversumse of Amsterdamse budgetten en wil je zelf graag dingen kunnen inbrengen? Dan is een telefoontje plegen met SHH Productions het beste dat je na het zien van spot kunt doen.