Skip to main content

Online talkshow studio als wapen in de recruitment strijd. Dit is hoe Techionista Academy vrouwelijke kandidaten aan zich bindt voor ICT-dienstverlener ilionix

 

Dat diverse sectoren te kampen hebben met enorme personeelstekorten is al lang geen nieuws. In de ICT-sector is het al een tijdje flink mis en nu helemaal. Er staan tienduizenden vacatures open. Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven zegt tegen ING Research dat personeelstekort de verdere groei remt of onmogelijk maakt. Als gevolg van corona en het daarmee versneld geaccepteerd geraakt van hybride werken, is er onder meer een enorme behoefte aan expertise op het gebied van Cloud en Cybersecurity.

Veel recruiters van ICT bedrijven vechten om dezelfde potentiële nieuwe medewerker. Een goed salaris, mooi pensioen en auto van de zaak bieden, is al lang niet meer voldoende. Het is geen geheim dat vrouwen en ICT tot nu toe een ingewikkeld dingetje is gebleken. Vakblad Computable meldt dat slechts 18% van de banen in deze sector momenteel door een vrouw wordt ingevuld. Het streven is naar een percentage van 36% in 2025 te groeien. Voor vrouwen liggen hier dus enorme kansen. En dat is precies waar onze opdrachtgever Techionista Academy op inspeelt met een inspirerende online uitzending in onze talkshow studio waarin vrouwen vertellen over hun ervaringen in de sector.

Techionista Academy helpt vrouwen aan toekomstbestendige banen in de wereld van ICT en technologie. Samen met partners, zoals in dit geval ICT-bedrijf ilionix, ontwikkelen zij specifieke trainingen voor vrouwen die willen zij-instromen in de sector. Technionista biedt partners toegang tot een breed netwerk aan vrouwen die in aanmerking kunnen komen voor de vele vacatures in de sector.

Managing Director van het bedrijf én ervaren televisiepresentatrice Vivianne Bendermacher nam contact met SHH Productions op voor de productie van een kwalitatieve online talkshow als onderdeel van een recruitmentprogramma voor ilionix. De eisen waren eenvoudig: het moet er professioneel uitzien, het mag technisch uiteraard niet rammelen, we hebben publiek erbij en we willen na afloop graag een borrel in de talkshow studio houden. Kunnen jullie dat? Het antwoord op deze vraag laat zich raden.

Opname in de talkshow studio

Gekozen werd voor een Live on Tape opname van deze online talkshow. We doen alsof we live zijn en draaien in één keer door (voor het Gefühl) maar we zetten het op de band. Waarom deze online talkshow opnemen en niet live doen? Dat had alles te maken met de beschikbaarheid van sprekers, de wens om de productie volledig te ondertitelen en de mogelijkheid om eventuele onvolkomenheden er nog uit te kunnen poetsen. Met een goede inhoudelijke voorbereiding, onze enthousiaste begeleiding en topklasse apparatuur hoeft feitelijk niemand bang te zijn om live onderuit te gaan bij een online talkshow. En al zeker niet als de presentatrice in kwestie de nodige meters aan televisie ervaring heeft. Live of Live-on-tape…het maakt voor ons geen verschil. We vliegen de productie op dezelfde manier aan.

Op basis van een uitgebreide kick-off meeting tussen Techionista en SHH Productions zijn we aan de slag gegaan met de productie van deze online talkshow. Te beginnen met het maken van een globale line-up: de opbouw van de uitzending. Wat gaat de kijker zien en horen? Wie zitten er aan tafel in de talkshow studio en waar gaat het globaal over. Een line-up vormt de kapstok van een online talkshow waaraan diverse zaken worden gehangen. Denk hierbij aan de keuze voor decor en meubilair, vormgeving (leaders, bumpers, titels, split-screen backdrops), hoe we gaan interactieren met de kijker thuis, enzovoort.

Aan de hand van huisstijl informatie en input van de opdrachtgever over de gewenste look & feel van de talkshow is door het team van editors en vormgevers van SHH de vormgeving ontworpen. Daar kunnen we heel hoogdravend over doen (maar dat is niet echt Rotterdams). We putten hierbij vaak inspiratie uit internationale libraries van bestaande templates voor videovormgeving en zoeken daarbij naar wat goed zou kunnen rijmen. Die voorstellen leggen we voor en daaruit wordt een keuze gemaakt die we dan verder afbakken met jouw kleuren, graphics en logo. Dat scheelt een hoop tijd en budget.

Voor het decor van de talkshow studio is gekozen voor een moderne en vrouwvriendelijke uitstraling. Een gezellige talkshow tafel, bloemwerk en veel wit en roze op de enorme LED-wall die het decor vormt van onze livestream studio.

Daags voor uitzending wordt alle inhoudelijke informatie bijeen gebracht in een zogeheten regiedraaiboek. Een boekwerk voor productie, techniek en opdrachtgever. Daarin staat van minuut tot minuut gespecificeerd wat er staat te gebeuren. Wat gebeurt er aan de talkshow tafel? Wat zien we in het decor? Zijn er in-start video’s of meelees video’s bij een gesprek? Maken we een live-schakeling met iemand die zich aan de andere kant van de wereld bevindt? Hebben we een interactief moment in de online talkshow en zo ja, op welke wijze is dat? Q&A via een gemodereerde chat (tekst) of halen we kijkers thuis in beeld op een manier zoals je in het Journaal een verslaggever bijgevoegd ziet worden? Er zijn veel (heel veel) dingen om van te voren over na te denken en vast te leggen. Door dat te doen, voorkom je veel verrassingen en maak je vlekkeloze online uitzendingen. Daar staan we voor.

Een online talkshow duurt dan misschien maar 45 minuten of een uur. Presentatoren, gasten en crew brengen al snel een paar uur door in de talkshow studio. Er moet immers ook grondig gerepeteerd worden. En we vliegen alles graag rustig aan zodat iedereen zich goed voorbereid en comfortabel voelt on on-air te gaan. Gasten zijn voor deze productie daarom ontvangen met een overheerlijk lunchbuffet en na afloop van de show is een borrel verzorgd. Studiopersoneel ontpopt zich hierbij als volleerde bartenders. Geen vraag is ons te gek.

Talkshow studio boeken

Bekijk hier deze online talkshow voor Technionista Academy en ilionix terug. Laat ons weten als ook jij speelt met de gedachte om een online talkshow in te zetten als recruitment instrument, voor een product lancering of andere goede reden om online uit te pakken. Neem gerust contact met ons op.