Skip to main content

‘Later als ik Groot ben…’ scoort uitstekend. Op televisie en op YouTube. De resultaten van 2019 op een rijtje.

‘Later als ik Groot ben…’ is het televisieprogramma van RTL4 en YouTube serie waarin presentator Jochem van Gelder kinderen uit de bovenbouw (groep 7 en 8), die nu al denken te weten wat ze later willen worden, meeneemt op een snuffelstage 2.0. Er wordt gekeken naar een opleiding die ze kunnen volgen (na de middelbare school) en er wordt een dagje meegelopen in de praktijk.

We zijn begonnen met dit programma in het najaar van 2017. Seizoen 3 is ondertussen tweemaal uitgezonden op RTL4 en is in zijn geheel vrij van commercials terug te kijken via het YouTube kanaal. Alle recente afleveringen zullen vanaf januari nogmaals worden uitgezonden bij RTL4. Wederom op de late zaterdagmiddag om 17:00 uur.

We kunnen ons zeer tevreden tonen met de behaalde resultaten in 2019. Met trots deel ik dan ook graag met u de hoogtepunten en verwachtingen.

 

TELEVISIE (RTL4)

Ondanks het versnipperd geraakte medialandschap weten we via RTL4 een interessant onmiddellijk bereik te halen. Mede door de goede momenten waarop het programma wordt uitgezonden. Gemiddeld bereiken we 175.000 kijkers per aflevering. RTL Nederland toont zich onverminderd enthousiast over het format en continueert het daarom graag in 2020 op goede tijdsloten in de weekend programmeering. Ook biedt zij het programma aan via RTL-XL.

 

YOUTUBE KANAAL

Eind 2018 zijn we gestart met het aanbieden van het programma via een speciaal YouTube kanaal. Er zit een enorme groei in het bereik via dit kanaal. Organisaties, platformen en sponsors delen de afleveringen (of fragmenten daaruit) binnen hun kanalen en dat zorgt voor veel extra touch-points voor alle tot nu toe geproduceerde content. Ook zorgen wij dagelijks voor free publicity door afleveringen actief voor te stellen aan diverse kanalen, te delen via sociale media en door het regelmatig optimaliseren en actualiseren van de zoekmachine functies binnen YouTube. Met deze inspanningen hebben we in een jaar tijd omstreeks 10 miljoen extra kijkminuten (bovenop het behaalde tv bereik) gegenereerd. Het kijkvolume neemt momenteel exponentieel toe en dat maakt investering in het kanaal alleen maar aantrekkelijker.

 

Het YouTube kanaal zorgt voor een langer na-ijl effect van de zorgvuldig geproduceerde content. Content dat elk uur van de dag, iedere dag bekeken kan worden en door partners ingezet kan worden in de communicatie zonder hinderlijke pre- of mid-roll reclames. Dit maakt investeren in het format nog interessanter dan wanneer bereik alleen via televisie (RTL4) gehaald moet worden, zoals bij veel day-time televisieprogramma’s het geval is.

Sommige afleveringen hebben het op YouTube beter gedaan dan op televisie en dat is een trend die wij, kijkend naar de doelgroep en waar die voornamelijk uithangt, vaker zullen gaan zien. Het is daarom niet voor niets dat wij gestart zijn met de productie van kortere YouTube-specifieke afleveringen van het programma die vanaf januari 2020 gepubliceerd zullen gaan worden. Er staan momenteel 24 afleveringen gepland.

Dit alles naast een nieuwe serie voor televisie (RTL4) in het najaar van 2020 want televisie blijkt nog steeds een belangrijke aanjager in onze media-mix en een interessant podium voor commerciële merken vanwege het relatief groot onmiddellijk bereik ervan.

 

AANJAGEN VIA SOCIAL MEDIA

Via televisie bereiken we veel gezinnen. Ouders, opvoeders en docenten spelen uiteraard een belangrijke rol in de ontwikkeling van (een) kind(eren) en wijzen ze op onze content die vervolgens door de doelgroep veel online wordt bekeken. Deze indirecte sturing geldt feitelijk ook voor het Facebook kanaal van het programma waarop promo’s, oproepen en win-acties worden geplaatst. Hiermee worden jaarlijks omstreeks 1,5 miljoen mensen bereikt. Hiermee gaan we dus zeker door.

Instagram blijkt lastiger te ontwikkelen: kinderen volgen op Instagram eerder een ‘persoon’ dan een ‘programma’. Ook lijkt het nieuwe Tik-Tok een deel van het verkeer van Instagram weg te gaan snoepen. Wij volgen de ontwikkelingen in social media land en houden in elk geval onze focus op hét sociale platform dat duidelijk werkt voor dit format en haar doelgroep: en dat is YouTube.

 

TALENT VAN DE TOEKOMST

Dagelijks ontvangen wij via de website tientallen nieuwe aanmeldingen van kinderen die graag mee zouden doen met het programma. Ondertussen bereikte ons ruim 1600 aanmeldingen. Dierenarts, politie en juffrouw blijven hierbij onverminderd populair. Met reeds 32 geproduceerde afleveringen hebben we al de nodige beroepen voorbij zien komen. We hebben nog lang niet alles gezien en er is veel variatie aan jobs binnen bepaalde sectoren. De hoeveelheid aanmeldingen voor het programma, in combinatie met de vele reacties op content via het YouTube kanaal, zijn voor ons een belangrijke graadmeter voor de animo.

 

LIVE EVENT

Op 1 december organiseerden wij, in samenwerking met bioscoopketen Kinepolis, het allereerste ‘Later als ik Groot ben…’ LIVE event op locatie Jaarbeurs Utrecht. Veel enthousiaste kinderen (en hun ouders/verzorgers) maakten op deze spannende dag op een interactieve manier kennis met diverse beroepen/branches die er vertegenwoordigd waren zoals defensie, onderhoud, transport & logistiek en meer. Hierbij is zowel moderne technologie zoals Virtual Reality en simulatie ingezet maar ook het ‘ouderwets’ samen spelen en doen. Door middel van directe interactie met de doelgroep en enthousiasme voor het vak delen worden ambassadeurs voor het leven gecreëerd. Een show met presentator Jochem van Gelder en (in dit geval) trekpleister Sterre Koning, bekend bij de doelgroep van het Junior Songfestival, maakte het feest compleet. De reacties op het evenement van zowel bezoekers als deelnemers zijn hartverwarmend en nodigen ons uit om een dergelijk evenement opnieuw te programmeren voor 2020. Hopelijk nog groter en gevarieerder dan de eerste editie.

 

 

CONCLUSIE

We zijn trots zijn op de bereikte resultaten en kijken uit naar een verdere ontwikkeling van het format in 2020 en verder. Hiervoor is uiteraard de ondersteuning vanuit de business nodig. Voor beroepsopleiders zijn de televisie-uitzendingen een ideale manier om kinderen te beïnvloeden in hun studiekeuze. Voor branche- en belangenverenigingen, instellingen én bedrijven is het programma een interessante communicatietool in een pre-recruitment strategie waarmee de aanwas van nieuw talent kan worden gewaarborgd en de trots op het vak getoond kan worden. Voor commerciële merken met focus op gezinnen met kinderen is dit programma een eerlijk en puur podium om op te adverteren.

‘Later als ik Groot ben…’ is, in vergelijk tot andere formats, geen eenvoudige productie. Bij het werken met/voor kinderen geldt streng toezicht vanuit de overheid. In het productionele proces moet extra zorgvuldig worden gehandeld daar ‘echte’ kinderen onze hoofdrolspelers zijn. Ook gelden strenge regels t.a.v. kindermarketing die wij uiteraard respecteren maar ook een groot deel van de beschikbare adverteerdersmarkt afsnijden. Dit alles maakt deze productie altijd weer een uitdagende klus…maar ook zó enorm de moeite waard wanneer je hier de reacties op de uitzendingen tegenover plaatst of een zaal vol kinderen zichtbaar ziet genieten van alle noeste arbeid.

Voor meer informatie over het programma of een toelichting op dit statement, neem gerust contact met ons op.

Leave a Reply